Целувката



Густав Климт –

          Целувката



Gustav Klimt –
          The Kiss



Облегната върху мощната и енергична снага на своят любим, нейният деликатен силует потъва в плена на необятната целувка. В захласа на златна безбрежна омая, контури се сливат, цветя се разливат, а две фигури се предават на мигновението. Кои са тези отвлечени от реалността заслепени души? Въведени в свят на екстаз и забрава, авторът с неповторимият щрих на майстор ни представя безмълвния лик на любовта.


Целувката


            Густав Климт (1862- 1918) е една от най-емблематичните фигури на европейската култура през 19 век. Произведенията на австрийския художник рушат еталони, насърчават индивидуалния стил и въображение и разтваря прозорец към красотата на голотата на човешкото тяло. Въпреки изрисуваните от него множество стенописи, украсяваши едни от най- големите институции във Виена, невероятните златни творби или дори видното му участие в откриването и управлението на Виенския сецесион (Vienna Seccesion), Климт остава безизвестен за съвременниците си, а последователите му биват малобройни.

            В небивал фурор се превръща изкуството на Климт през 21 век, а една от причините за популяризирането му е всеизвестна „Целувката“. Картината се среща изключително често в животa не само на съвременния австриец, но също лесно се открива из целия свят – в образа на репродукция на щанда на млад художник или върху сутрешната чаша кафе, или във витрината на шикозна марка облекла. Противно на всички превратности на съдбата, днес достойно "иконата на любовта" се излага в Австрийската галерия в двореца Белверде, Виена. 

Исторически контекст

            Целувката на Климт бележи кулминационната точка в развитието на артиста, а приносът му във въвличането на общността към алтернативното изкуство го прави виден представител на модерното изкуство. Изкуството в края на 19 век и началото на 20 век претърпява множествено промени, имащи огромно значение за развитието на модерното изкуство.  Този  период е известен като Арт Нуво (Art Nouveau, в превод от фр. новото изкуство) или ефимерен стил в изкуството, известен с простотата и бунтарското си естество. Похватът се характеризира от своето многообразие, широка обхватност и декоративност, повлиян дълбоко от японската култура.

            Първоначално Арт Нуво възниква във Франция, популявизирано от мебелен бутик, чийто собственик и артдилър излага и търгува с произведения предимно от Изтока. Артистичният стил става достатъчно популярен, че италиански, германски и австрийски майстори биват заразени от нашумялото абстракно изкуство. В Австрия и Германия стилът се изразява чрез авангардни групи, който обявяват т.нар „Сецесион“ (Secession, в превод отцепници). Тяхната основна цел е противопоставянето на академиите, които бълват стереотипно изкуство. Художниците не следват един единствен ход на себеизразяване, а изкуството от този период изразява широката гама на интереси в Европа. Виенският сецесион се фокусира в избягването на традиционните маниери и да желае да разкрие последните артистични течения пред публиката. Густав Климт става е нейният първи президент и представител и оставя най-видният представител на сецесиона, до своето оттегляне през 1905г.  

Картината

          Двама възлюбени в замръзнали в прегръдката на вечността, споделят мига на насладата. Но кои са лицата зад образите на възлюбените? Според твърденията на Алфред Вайдингер (Аlfred  Weidinger) виден специалист по работата на Климт, споделя своята теория, че вдъхновението на майстора на четката е връзката му с дизайнера Емили Флодж. Характерни черти на артистите в произведението липсват, освен загатването на една малка подробност – височината на Емили.

Техника на рисуване


            Повтарящи се шаблони в една дублираща се феерия от прости фигури – правоъгълници, кръгове и триъгълници съживени и забравени от вихъра на „Целувката“. Емблематичната творба пресъздава интимността, сексуалноста и любовта на възлюбените чрез смесването на палитра ярки цветове и чрез използването на златни и сребърни листци.  Използването на златен листец очертава т.нар. „Златната ера“ на Климт, а основна характеристика в изкуството на Климт е фокусът върху жената, чрез детайлно изобразяване на лицето и опростяване на фона.


Културно влияние

          Изкуството, наследено от твореца на „Целувката“ е спечелило до този момент редица похвали и се смята за съкровище на съвремието. Историята разказва, че картините на художникът са били отхвърлени от артистичната прослойка на Виена. Според критиците на двадесети век изкуството му било считано за порнография, тъй като разпалва еротични и сетивни усещания.

            Интересен факт за картините на Климт са конфискацията им от германските войски по време на аншлуса на Австрия през 1938 година. Истината е, че изкуството е било иззето, а след края на Втората световна война много от творбите са изчезнали, повредени или напълно унищожени.

            Въпреки всички перипети, през които минават автора  и картината, днес „Целувката“ се радва на обожанието и признанието на публика отвъд океани. В свят, в които порнографията е преминала на съвсем различно ниво, тази целувка на двамата влюбени е своеобразен магичен образ на любовта.


В златен екстаз на любовта, платното придобива сублимната възвишеност на икона,
влюбените се трансформират в светци, отдадени на вечността,
а „Целувката“ - в изографисана любовна беседа на страстта.


Автор: Виктория Коларова


Comments

Popular Posts